CHEMIE (18.11.2020)

 

1. Vypočítej molární hmotnost chemických látek:

a) Molární hmotnost HBr:

 

 

b) Molární hmotnost HCLO3:

 

 

c) Molární hmotnost K2SO4:

 

 

d) D)Molární hmotnost Fe(OH)2:

 

 

e) Molární hmotnost  Mg3(PO4)2:

                   FYZIKA (18.11.2020)

 

1. Vypočítej v uvedených jednotkách:

  0,007 hPa =                      kPa                680 cm2 =                     m2

132 Pa =                      hPa               3,6 MPa =                      kPa

0,09 m2 =                       cm2               6,09 cm2  =                      m2

 

 

2. Tlaková síla rtuti na dno kádinky je 0,027 kN. Výška rtuti v kádince je 20 cm. Vypočítej obsah dna kádinky.  Hustotu rtuti najdeš na deskách učebnice.

 

 

 

 

3. Vypočítej tlakovou sílu glycerolu, která působí na dno sklenice. Obsah dna sklenice je

 0,9 cm2, výška sloupce kapaliny je 10 cm. Hustotu glycerolu najdeš na deskách učebnice.

Chemie

FYZIKA  (11. 11. 2020)

 

  1. Napiš matematický vztah (vzorec) pro tlakovou sílu kapaliny, napiš, co znamená každá veličina.

 

  1. Podle vzorce pro výpočet tlakové síly kapaliny F = S·h·ƍ·g vytvoř vzorec pro výpočet obsahu plochy dna nádoby a vzorec pro výpočet výšky kapaliny v nádobě.

 

  1. Hustota vody je 998 kg/m3. Jakou tlakovou sílou působí voda v hloubce 30 cm na panáčka, obsah kterého je 0,00004 cm2?

 

  1. Zpracuj  v učebnici na str.108 OTAZKY A ÚLOHY  v modrém kroužku písmeno O cvičení 4, v modrém kroužku písmeno U cvičení 2. 

 

  1. Jaká je výška oleje v láhvi, obsah dna které je 0,00001 cm2, tlaková síla na dno láhve je

                    4000 N, hustota vody je 998kg/m3. Hustotu oleje(V UČEBNICI ŘEPKOVÝ) najdeš na deskách učebnice

 

  1. Do nádoby, která má šířku 2m, délku 3m, nalita voda do výšky 50 cm. Určí hmotnost vody v nádobě.   Určí gravitační sílu, která působí na vodu v nádobě.    Vypočítej tlakovou sílu vody, která působí na dno nádoby.

 

 

P.S.      HUSTOTU VODY PRO SNADNĚJŠÍ VÝPOČET ZAOKROUHLETE NA 1000kg/m3

 

Milí žáci, 

pokud budete potřebovat půjčit knihu, je pro vás k dispozici žákovská knihovna. Knihy si můžete zapůjčit, vrátit nebo vyměnit vždy ve středu od 13:00 - 14:00 nebo po domluvě s Mgr. Hoskovcovou.

 

Dějepis

Milí žáci, 

naskenovaný text k novým pracovním listům učiva o 30 leté válce najdete naskenovany v Teams Dějepis, v záložce soubory. Pracovní list odevzdáte ve středu 11. 11.

Děkuji Mgr. Hoskovcová

 

CHEMIE (4.11.2020)

 

  1. Dnes začněte pracovat s periodickou tabulkou chemických prvků, budete určovat, kde jsou v tabulce kovy, nekovy, polokovy a také jak se tito prvky dělí podle vlastnosti.
  2. Vezměte periodickou tabulku, pastelky:

 

  1. První svislý sloupeček, kromě vodíku!!! (svislý sloupeček se jmenuje skupina) celý zabarvěte světlé modrou pastelkou. Dolu pod tabulkou kde je volné místo, nakreslíte malou světle modrou kostičku a podepište alkalické kovy.
  2. Druhý svislý sloupeček (svislý sloupeček se jmenuje skupina) celý zabarvěte tmavě modrou pastelkou. Dolu pod tabulkou kde je volné místo, nakreslíte malou tmavě modrou kostičku a podepište alkalické zeminy.
  3. Předposlední svislý sloupeček (svislý sloupeček se jmenuje skupina) celý zabarvěte světlé zelenou pastelkou. Dolu pod tabulkou kde je volné místo, nakreslíte malou světle zelenou kostičku a podepište halogeny.
  4. Poslední sloupeček (svislý sloupeček se jmenuje skupina) celý zabarvěte růžovou pastelkou. Dolu pod tabulkou kde je volné místo, nakreslíte malou růžovou kostičku a podepište vzácné plyny.
  5. Dolu před první vodorovnou řadou je napsáno LANTANOIDY, celou řadu zabarvěte světle hnědou barvou. Dolu pod tabulkou kde je volné místo, nakreslíte malou světle hnědou kostičku a podepište lantanoidy.
  6. Dolu před druhou vodorovnou řadou je napsáno AKTINOIDY, celou řadu zabarvěte tmavě hnědou barvou. Dolu pod tabulkou kde je volné místo, nakreslíte malou tmavě hnědou kostičku a podepište aktinoidy.
  7. Obyčejnou tužkou podtrhněte vodorovně B (bor - číslo 5), Si (křemík-číslo 14) As (arsen-číslo 33), Te (tellur-číslo 52), At (astat-číslo 85). Teď spojíte tužkou B a Si;   Si a As;  As a Te;  Te a At. Těmto způsobem jste rozdělili chemické prvky na kovy a nekovy. Doleva máte kovy a doprava od této hranice máte nekovy.
  8. Červenou barvou zabarvěte kostičku Hg (rtuť-číslo 80) a také Br (brom-číslo 35). Jenom tito dva prvky v periodické soustavě jsou kapalné.
  9. Všichni prvky doleva, které jsou neobarvené, zabarvěte žlutou pastelkou, jsou to KOVY.
  10. Všichni prvky doprava, které jsou neobarvené, a také H (vodík-číslo1) zabarvěte lehce červenou pastelkou, jsou to NEKOVY.
  11. Takto zpracovanou tabulku chemických prvků donesete do školy, já je před školou zkontroluji a hned ji vám vrátím, vezmete si ji domu !!!

 

fyzika

PASCALŮV (čti Paskalův) ZÁKON

 

  1. Do školního sešitu zapiš:
  1. Pascalův zákon:

působením tlakové síly na kapalinu v uzavřené nádobě vzniká ve všech místech kapaliny stejný tlak (také si přečti tuto definici na str.101 žluté políčko)

  1. Po přečtení článku 2.1, str.99 – 101, vyber si pokus, který dokazuje Pascalův zákon

(můžeš si také vzít prázdnou PET lahev, propíchnout lahev ve třech místech, naplnit vodou nad umyvadlem, uzavřít víčko, nad umyvadlem zmačkneš uprostřed lahve. Co pozoruješ? Nebo je hezky popsáno podobný pokus na str.101, Otázky a úlohy - Učko, cvičení 1.)

 

  1. Na zvláštní papír vypočítej příklady a dones do školy:

 

  1. 0, 56 kPa =           Pa                                  700 Pa =            kPa                          

                    654 kPa =            Pa                               0, 19 Pa =            kPa

                   1,56 MPa =           Pa                                64 MPa =            Pa

                        8 MPa =           kPa                             103 kPa =             MPa

 

  1. Kolmo na vodorovnou hladinu kapaliny v nádobě působí píst o obsahu 0,003 m2 tlakovou sílou 0,0006 kN. Urči tlak, který vznikne v kapalině.

 

  1. Jaký obsah plochy má píst, na který působí tlaková síla 50 N? Tato síla vyvolá v kapalině tlak 0,00004 MPa.

 

  1. Píst o obsahu 0,1 m2 vyvolává v kapalině tlak 69 Pa. Vypočítej tlakovou sílu, která působí na píst.

Milé děti,

sledujte web školy, na kterém najdete postup, jak se přihlásit k on-line výuce.

Úterý 3. 11. v 9:00 hodin bude třídnická hodina on-line - pokusíme se navázat spojení přes PC.

Moc se na Vás těší Vaše třídní učitelka


Rozvrh hodin – platný od 4. 11. 2020

 

 

1.

2.

3.

4.

5.

 

08.00 - 8.45  

09.00 – 9.45 

10.00 – 10.45

11.00 – 11.45

12.00 – 12.45

po

ČJ

AJ

Z

 

 

út

CH

DCJN

M

 

VkO

st

M

ČJ

 

ZFG

 

čt

ČJ

 

 

AJ

F

D

M

 

 

 

 

Vážení zákonní zástupci, milí žáci, připomínám všem, že distanční výuka je povinná. Zadané úkoly budou děti odevzdávat v tyto dny:

  • v pondělí 19. 10. v 9.00
  • v pátek 23. 10. v 9.00

Vždy před budovou školy (pavilon B).

19. 10. dostanou práci na další týden.

 

Dějepis

 

Milí žáci,

jelikož k tomuto učivu ještě nemáte učebnice, vyhledejte si informace na internetu.

Skládačku vytiskněte, vystřihněte a nalepte do sešitu. Vytvořte dvojice. V jedné části máte pojmy, v druhé vysvětlení těchto pojmů. Kdo nemá možnost tisku, jednoduše přepište také do sešitu. Zkontroluji si, až se uvidíme ve škole a oznámkuji.

Dále podle výkladu z youtube a streamu doplňte poznámky (opsat a doplnit do sešitu, popřípadě vytiskout) Stavovské povstání.

Najděte si na youtube Dějiny udatného českého národa – Bílá hora 61, Poprava 27 českých pánů 62, Jan Amos Komenský 65 (doplňte k němu 3 fakta), a na streamu Slavné dny - Den bitvy na Bílé hoře

Odkazy:

https://www.youtube.com/watch?v=vZfzWO-nu7M&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=61
 

https://www.youtube.com/watch?v=LoTgffAPK2U&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=62
 

https://www.youtube.com/watch?v=lnfsK8j5rec&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=65
 

https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/bitva-na-bile-hore-152442

 

 

období, které u nás končí nástupem Habsburků

pohodlná renesanční stavba

renesanční kryté chodby

renesanční výzdoba fasády domů

země původu Habsburků           

sdružení řemeslníků

sídelní město habsburských panovníků

období, které u nás začíná nástupem Habsburků

Habsburk, který vládl po Jagelloncích

otec

Rudolfa II.

hliněný obr

ten, kdo sestavuje horoskopy                          

 

ten, kdo zkoumá hvězdy a planety

 

ten, kdo dělá pokusy a vyrábí magické látky

sídelní město Rudolfa II.

záliby

 Rudolfa II.

bratr

Rudolfa II.

rabín, který dle pověstí sestrojil Golema

hvězdář ze dvora

Rudolfa II.

náboženské vyznání Habsburků

 

 

sgrafito

arkády

zámek

středověk

novověk

Vídeň

cech

Rakousko

astrolog

Golem

Maxmilián II. Habsburský

Ferdinand I. Habsburský

věda a umění

Praha

alchymista

astronom

katolíci

Johannes Kepler

RabiLöw

Matyáš Habsburský

 

 

 


České stavovské povstání a jeho důsledky

Na začátku bylo povstání českých nekatolických stavů (zástupci měst i šlechty).

Následovaly boje v českých zemích v letech 1618 – 1620.

Vedly k nim spory mezi stavy a vládou císaře…………………….

V roce 1918 vnikli rozezlení stavové na Pražský hrad.

Z oken svrhli dva místodržitele …………………… a …………………… i písaře Fabricia. Toto jednání je tak zvaná 2. pražská ……………………………..

Tím začalo české stavovské povstání proti císaři.

Stavové si zvolili nového českého krále ……………………….

K rozhodujícímu střetnutí došlo v bitvě na ..………………..…………..(8. 11. 1620).

Stavové tady byli poraženi, Fridrich Falcký uprchl. Tato bitva rozhodla o osudu českého národa na dlouhá léta.

Ferdinand II. se začal mstít za povstání – účastníkům zabavil majetek a rozdal ho svým příznivcům.

21. června roku …………. bylo popraveno 27 účastníků povstání. Evangelíci byli potlačeni, upevněna moc katolické církve.

Roku…………….bylo vydáno Obnovené……………………………

Stanovovalo např.:

Habsburkové mají dědičný nárok na český trůn.

Omezena zvláště práva měst.

Němčina zrovnoprávněna na úřadech s češtinou

Povoleno jen katolické náboženství, kdo na něj nechtěl přistoupit, musel ze země odejít.

To vedlo k emigraci vynikajících českých osobností. Jednou z nejznámějších osobní, která musela odejít do exilu je např. J……….. Á……….. K……...…….…………..:

  •  
  •  
  •  

 

 

 

Anglický jazyk (Ebrová)

Vzkaz pro žáky – zpětná vazba

Oceňuji snahu všech, kteří se aktivně zapojili do distanční výuky. Distanční výuka je povinná a je hodnocena. Hodnocení je zaznamenáno v klasifikaci. Pokud jste v zadaných úkolech prokázali dobré znalosti, předpokládá se, že si tyto znalosti uchováte. Případné chyby si opravte, abyste je příště už neudělali. Pokud jste pracovali na kopie z pracovních sešitů, v PS si vše dobře opravte. Pokud máte dobré výsledky díky spolupráci s někým dalším, nevadí, ale nyní už musíte být schopni obdobné zadání úspěšně splnit i sami. PROSÍM, ČTĚTE NA WEBU POZORNĚ A DODRŽUJTE POKYNY.

Český jazyk

Online kompletní přehled českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ.
Mluvnice, sloh, literatura, pracovní listy a příprava na přijímací zkoušky – vše přehledně na jednom místě a zcela zdarma na https://www.icestina.cz/

                                                                      CHEMIE (19.10.2020)

 

                   Přeju všem hezký den, opatrujte se, ať budete zdravé vy i vaše blízké. Učitelka Tomčíková

 

  1. Helium, neon, krypton, xenon, radon jsou plyny. Jak se jmenuje skupina těchto plynů?

 

  1. N2, CO2, O2, jsou plyny, které tvoří vzduch. Pojmenuj každý plyn zvlášť, napiš jeho procentuální množství ve vzduchu.

 

 

  1. Do 300 g mléka přidáš 10 g medu. Vypočítej hmotnostní zlomek vzniklého roztoku a výsledek převeď na procentuální hodnotu.

 

  1.  Doma máš roztoky, které obsahuji určitou procentuální hodnotu látky: ocet 6%, peroxid vodíku 3%, čokoláda 75%, džus 100%. Přepočítej procentuální hodnoty do hmotnostního zlomku.

 

  1. Vypočítej, kolik kakao obsahuje 200 g 75% čokolády.

 

  1. Doplň text.

                       Voda pokrývá……….. zemského povrchu. Voda nemá chuť, nemá zápach, má barvu…………… Za 

                       normálních podmínek voda taje při…………………….., má teplotu varu……………………. Největší hustot

                        má voda při 4°C a to………………………

  1. Najdi chyby v textu, oprav je:

 

  1. atom se skládá z jádra a neutronů  
  2. atom má vždy stejný počet protonů a elektronů
  3. atomový obal má kladný náboj
  4. v  jádře atomu jsou elektrony a neutrony
  5. atom jako celek je negativně nabytý              

FYZIKA                                                                                                                               (19. 10.2020)

         Dobrý den přeje učitelka Tomčíkova. Buďte opatrné a chraňte sebe  i jiné.

  1. Do školního sešitu zpracujte článek 1.23, str. 92 -94:
  1. zapište, kde vzniká (působí) třecí síla 
  2. zapište, na čem závisí třecí síla (v učebnici žluté políčko)
  3. zapište co je to klidová třecí síla (v učebnici žluté políčko)

 

  1. Do školního sešitu zpracujte článek 2.0, str. 98. Zapište vlastnosti kapalin.

 

  1. To co  máte zpracovat do školního sešitu, nenoste na kontrolu, zkontrolujeme později ve škole.

 

  1. Výpočty zpracujte na zvláštní papír a doneste na kontrolu.

 

  1. Hmotnost tělesa je 900 g. Jak velká gravitační síla působí na těleso?

 

  1. Jakou hmotnost má kniha, na kterou působí gravitační síla 0,002 kN?

 

  1. Hmotnost tělesa je 400 g, objem tělesa je 0,002 m3. Vypočítej hustotu tělesa.

 

  1. Vypočítej tlak, který vzniká působením bedny o hmotnosti 6 kg na plochu s obsahem 0,5 m3.

 

 

 

ANGLICKÝ JAZYK   ( Mgr. Ebrová)           19. - 23. 10. 2020

 

Rozšiřujeme témata POCITY/OBLÉKÁNÍ. Procvičujeme otázky (konverzační cvičení).

1) Vypracuj pracovní list FEELINGS. (K vyzvednutí ve škole ve stanovený čas výměnou za vypracované zadání z minulého týdne)

 

2)Vytvoř  rozhovor s těmito otázkami:

 Co obvykle nosíš do školy? (na sobě-oblečení)

Co normálně nosíš doma?

Co nosíš, když jdeš ven?

Co lidé obvykle nosí, když jdou do divadla?

Jaké je tvoje oblíbené oblečení?

Jaké oblečení měli na sobě včera tvoji rodiče? (minulý čas)

Koupil sis v poslední době nějaké nové oblečení? (předpřítomný čas!)

 

Tento rozhovor napište na papír A4 a připojte při odevzdání k pracovnímu listu o pocitech. Po kontrole si ho vlepíte do sešitu.

Vše řádně označte svým jménem a třídou.

 

Pokud jste ještě neodevzdali projekt o slavných osobnostech, doneste ho.

 

Doporučuji shlédnout anglické video o kreslení, které je zábavné:

https://www.ted.com/talks/graham_shaw_why_people_believe_they_can_t_draw/transcript

 

Distanční výuka pro žáky 8. A od 12. 10. do 16. 10.

2020 - je povinná


VV

Dne 23. 10. 2020 doneste ke škole dokončené práce z VV(kresba oka, koláž zvířete), pokud jste již tak neudělali.

Zde máte odkaz na video pro zajímavost (video je v AJ, pod videm máte transcript – přepsané co pán ve videu říká) → od sl. Szary a pí. Ebrové

Shlédněte video, pí. Ebrová a sl. Szara se následně můžou na video v hodinách AJ dotazovat.

https://www.ted.com/talks/graham_shaw_why_people_believe_they_can_t_draw/transcript

 


 

anglický jazyk

Skeny

https://drive.google.com/file/d/1sXC0bV3uIsVzbMeYw2evB5Pfp4OY6125/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/17CDqUyngkLfOHeYX96AR6xzcUssRGMw2/view?usp=sharing

 

přírodopis

1.  Tkáně  - doplňte  poznámky v sešitě (nervová tkáň a tělní tekutiny)

2.  Opěrná soustava  - vypracujte popis kostry  (pracovní list předán ve  škole 9.10.)

                                     -  nastudujte funkce opěrné soustavy, typy kostí, stavbu, spojení, růst a vývoj
                                         kostí  (vše najdete v učebnici  na str. 20 – 27, je k dispozici naskenovaná)



 CHEMIE                        

                Dobrý den přeje učitelka Tomčíková. Zadání zpracujte do školního sešitu. Opatrujte se.

 

  1. Napiš stavbu atomu pro chemické prvky: kobalt (Co), rubidium (Rb), rtuť (Hg),

americium (Am), arsen (As), brom (Br).

 

  1. Hmotnost roztoku je 50 g, v roztoku je rozpouštěno 10 g kuchyňské soli. Vypočítej koncentrace roztoku.

 

  1. Kolik gramů chloridu sodného (kuchyňská sůl) je v 600 g jeho 20% roztoku?

 

  1. Jakou hmotnost má roztok, koncentrace kterého je 30% ? Daný roztok obsahuje 60g dusičnanu stříbrného.

 

  1. Kdo nemá dopracováno projekt VODA, prosím, dopracujte!!!

Fyzika

                  Dobrý den, zpracujte dané zadání do školního sešitu. Hezký týden přeje Tomčíková, opatrujte se.

  1. Napiš převod jednotek tlaku:

                          29 hPa =          Pa                          0,0347 MPa =               Pa

                          167 Pa =          kPa                                  45 kPa =              MPa

                      1534 hPa =          kPa                                 36 MPa =             kPa

 

  1. Tlaková síla o velikosti 1,9 kN, která působí na desku stolu vyvolává tlak 38 hPa. Jaký obsah má plocha stolu?

 

  1. Bedna o hmotnosti 24 kg působí na plochu o velikosti 0,6 m2. Vypočítej tlak, který vyvolává bedna na plochu.

 

  1. Obsah plochy lavice je 1,5 m2. Jak velká tlaková síla vznikne, jestli tlak je 30 hPa?

 

  1. Těleso o hmotnosti 48 kg působí na plochu, která má délku 4 m a šířku 3m. Vypočítej tlak, který vyvolává těleso na plochu.

 

 

  1.  Přečti text na stráně 89,90. Podle textu do sešitu zapiš:

 

  1. jak můžeme zmenšit tlak…………………………………….
  2. jak můžeme zvětšit tlak……………………………………….

Anglický jazyk

Opakujeme si nepravidelná slovesa (PS str. 79) past simple (2. sloupec).

Doučíme se prvních 40 sloves ze sloupce past participle (3. sloupec).

Procvičujeme si present perfect (odkaz: https://drive.google.com/file/d/19WuM5S-7vMRR5mv9UKyO_zm0jQh1TnmI/view?usp=sharing) – vytisknout, vyplnit, donést následující týden.

Práce v PS str. 61/6 a 61/7 – vyplnit.

Během úterý (13. 10. 2020) doplním oskenované stránky z PS pro ty, kteří sešit nemají. Stránky z PS si z odkazu vytiskněte a přineste následující týden! Ostatní budou mít vyplněné cvičení v PS.

Bc. Szara Nikola


Anglický jazyk (Vyuč. Ebrová. L. )

Upevňujeme použití slovesných časů. Opakujeme nepravidelná slovesa. Rozšiřujeme slovní zásobu na téma Pocity/zdraví,  Oblékání/móda

1/ Vytvoř si do sešitu tématické slovníčky na téma  1. Zdraví/nemoc/ pocity

                                                                                            2. Oblékání/ móda

    Pracuj se slovníkem nebo s internetem. Minimální rozsah 20 slov na každé z obou témat. Nezapomeň , že  slovník je dvojjazyčný.    healthy-zdravý        tie – kravata

DBEJ NA PĚKNOU ÚPRAVU. Vypracuj do školního sešitu.

2/ Opakuj triády nepravidelných sloves. Využij přehledu v prac. sešitě s. 78. Tato slovesa je nutné umět bezpečně, abyste mohli tvořit např. předpřítomný čas.

3/ Vytvoř věty v těchto slovesných časech. Vždy ve větě  použij zadaný výraz uvedený v závorce. Věty budou mít nejméně 7 slov.

Přítomný čas prostý ( sleeps)  1 věta

Přítomný čas průběhový (aren´t dancing) 1 věta

Minulý čas prostý (was, ate) 2 věty

Minulý čas průběhový ( was drinking) 1 věta

Budoucí čas prostý (won´t) 1 věta

Předpřítomný čas   (has spoken, haven´t written) 2 věty

Věty napiš anglicky i česky do školního sešitu. Dbej na pěknou úpravu.