Preventivní den zaměřený na rizikové projevy chování
Dne 16. listopadu proběhla výuka na naší škole zcela jinak než obvykle. Celý den byl zaměřen na rizikové projevy chování. Žáci se věnovali tomu, co je zajímá, co jim hrozí, čemu se mají vyvarovat.
Žáci prvého ročníku si upevňovali pravidla chování a bezpečnosti v prostorách školy. Připomněli si i důležitá telefonní čísla složek IZS, prakticky si vyzkoušeli ošetření drobného úrazu. Věnovali se základům hygieny, procvičili si, jak si správně mýt ruce.
Žáci druhého ročníku besedovali se zástupci PČR, byl jim vysvětlen význam a rozdíl mezi státní a městskou policií. S policisty hovořili o bezpečném chování při pobytu venku, prohlédli si základní výstroj policisty, donucovací prostředky i služební auto PČR. Obdrželi drobné dárky. V druhé části dne se seznámili s prací záchranářů. Byl jim vysvětlen význam a důležitost dárcovství krve. Velmi je zaujaly medaile – ocenění pro dobrovolné dárce. Prakticky si vyzkoušeli ošetření drobných poranění, byl jim změřen tlak.
Žáky třetího ročníku navštívila děvčata ze SZŠ v Chebu. Připravila si pro děti besedu o čistotě a hygieně s praktickými ukázkami, jak si správně mít ruce a čistit zuby. Se svými třídními učitelkami procvičovali dopravní výchovu, pracovali se sešitem Zebra se za tebe nerozhlédne.
Pro žáky třetího a čtvrtého ročníku byl členem Českomoravské myslivecké jednoty a Mysliveckého sdružení Chlumek panem Doubkem připraven výukový program o životě zvěře, přírodě a bezpečném chování v lese a přírodě. Žáci si mohli prohlédnout mnoho zajímavých předmětů z přírody.
Pro čtvrtý ročník byla připravena webová hra Interland, která měla žákům zábavnou formou vštípit základy bezpečného chování na internetu. Se svými vyučujícími pracovali s Ajaxovým zápisníkem.
Žáci pátého ročníku tento den absolvovali další lekci plaveckého výcviku.
V šestých třídách metodička prevence zadala dotazník B-3, který diagnostikuje vztahy v třídním kolektivu. Dobré poznání třídy umožní pedagogům efektivní cílenou prevenci. Žáci se dále zúčastnili interaktivní přednášky Kritické myšlení z projektu společnosti Calliditas Edutainment. „Kritické myšlení“ si definovali jako schopnost vyhodnotit kvalitu informací. Společně se studentkami SZŠ v Chebu diskutovali o zdravém stravování, složení jídelníčku. Hovořili o poruchách příjmu potravy.
V sedmých třídách hovořila školní psycholožka se žáky o zdravé a nezdravé komunikaci, manipulaci, kvalitě třídního kolektivu i práci školního psychologa. Během dne se žáci také věnovali tématu vnímání krásy těla nebo respektu k odlišnostem, potřebnosti zdravého spánku.
Studentky SZŠ v Chebu si pro žáky sedmých a osmých připravili téma Zdravé pití. Společně hovořili o nebezpečí a nezdravosti pití energetických a slazených nápojů. V sedmém a osmém ročníku bylo také zařazeno téma Kyberšikana. Ukázalo se, že s tímto tématem lépe pracovali žáci osmého ročníku, jejich diskuze byla cílená, vyjadřovali se a zamýšleli nad danou problematikou. Žáci sedmého ročníku brali téma na lehkou váhu.
Pro žáky osmého ročníku bylo připraveno téma sexuální výchova. Toto téma žáky velice zajímá, měli možnost předem anonymně připravit náměty a dotazy, které byly rozpracovány do jednotlivých témat, nebo byly zodpovězeny v rámci diskuse.
Ve třídě 8. B a 8. C byla využita lekce Ve skutečném životě – jsns.cz Nenech se strhnout, která řešila situaci, jak čelit nenávistným komentářům a urážkám na sociálních sítích, kyberšikaně. Ve třídě 8. A se žáci zaměřili na posílení sebevědomí formou kladných zpětných vazeb od spolužáků. Pro žáky 8. A byl připraven modul Trh práce budoucnosti, který má pomoci žákům uvědomit si technologický vývoj v různých oblastech pracovních činností.
Pro žáky osmého a devátého ročníku připravily studentky SZŠ v Chebu besedu o studiu a praxi na střední škole, přiblížili jim nejen svoji odbornost, ale i možné uplatnění.
Žáci devátého ročníku pracovali s tématem Zdraví nás baví. Společně vytvořili myšlenkovou mapu na téma zdraví, hráli hru Aktivity na pojmy a situace týkající se zdraví. Dále se věnovali tématu rizikové sporty a návykové látky. Žáci dokázali otevřeně diskutovat o negativech užívání návykových látek, jejich teoretické znalosti jsou na dobré úrovni.
Celý den byl žáky i pedagogy hodnocen velmi pozitivně. Preventivní tým již nyní přemýšlí o organizaci a obsahu dalšího preventivního dne v únoru, tak, aby byl opět přínosem pro všechny žáky školy.