„Svět je nádherná kniha, ale nemá cenu pro toho, kdo neumí číst.“ Carlo Goldoni
zpět

 

Kyberbezpečnost našich žáků

 

Na konci října a začátkem listopadu proběhly na škole interaktivní přednášky projektu  Calliditas, který propojuje společensky odpovědné firmy se školstvím. Všechny vyučovací lekce vedla odborná lektorka Mgr. Jitka Dytrychová.

Kyberbezpečnost

Tento program byl pro žáky 4. ročníku. Modul byl zaměřen na hrozby kybersvěta. Cílem bylo zmapovat nebezpečí, se kterými se žáci setkali, nebo mohou setkat, a naučit je zásady kyberbezpečnosti.

Přednáška byla přínosná, žáci se seznámili s riziky, které jim v kyberprostoru hrozí. Naučili se, jak v takových situacích reagovat.(Mgr. Svobodová)

Lektorka působila odborně, znalá problematiky, která se týká žáků dané věkové skupiny. Každému dítěti, které projevilo aktivitu, byla umožněna odpověď nebo otázka. Lektorka ochotně odpovídala a vysvětlovala. Myslím, že žákům dostatečně přiblížila výhody i nevýhody kyberprostoru. Zvláště jeho nebezpečí, která menší žáci ještě moc nevnímají. Vyzdvihla především nebezpečí sociálních sítí. Opakovaně sdělila dětem, že největší oporou při vzniklých problémech jim vždy bude rodič. Je tedy nutné, aby věděli o tom, že si chtějí udělat účet na sociální síti. Další silnou pomocí jsou jejich učitelé. Jedinou slabou stránku této besedy vnímám to, že děti stále seděly. Chybělo mi zde větší zapojení dětí, volba nějaké aktivity, třeba skupinové. (Mgr. Malá)

Kyberbezpečnost 2 – zkáza trollů

Program byl určen pro žáky 5. – 7. Ročníků. Cílem tohoto modulu bylo upozornit žáky na nejzávažnější hrozby, které jim na internetu hrozí od druhých lidí (kyberšikana, kyberstalking, kybergrooming).

Žáci projevy kyberšikany, sexting, šíření hanebných fotografií popisovali s přehledem. Problematika trollingu, chování trollů v online prostředí byla žákům také známá. Děti uváděly příklady situací, se kterými se samy setkaly a věděly, jak se mají zachovat. Byly schopny vyjmenovat internetová prostředí, kde se nejčastěji toto chování vyskytuje. Dověděly se, že je s internetovým trollem zbytečné diskutovat, protože ničeho nedosáhnou.  Beseda byla velmi zajímavá. (Bc. Szara, Mgr. Slavíková, Ing. Raszyková, Mgr. Ďurkovová, Mgr. Kavanová)

Kritické myšlení

Program byl připraven pro 6. Ročníku. Cílem modulu je definovat kritické myšlení jako schopnost vyhodnotit kvalitu informací. Zamyslet se nad tím, proč je důležité kvalitu informací posuzovat, a vysvětlit si, jak na to.

Paní lektorka obeznámila žáky 6. ročníků s tím, co znamená myslet kriticky. Zábavnou formou ukázala žákům, jakým způsobem mohou vyhodnocovat různé informace, způsoby jakými je mohou uchopit a jak mezi nimi hledat souvislosti. Žáky beseda bavila. S paní lektorkou spolupracovali a doptávali se. Uváděli také příklady situací, v kterých je potřeba posoudit a zhodnotit informace, jež mohou vést nejen k bezpečnosti v internetovém prostředí a na sociálních sítích, ale mohou žákům pomoci při učení. (Mgr. Hoskovcová, Mgr. Procházka)

Trh práce budoucnosti

Téma mělo vztáhnout žáky do debaty o budoucnosti a předat jim základní informace o trhu práce, který je pravděpodobně čeká. Cílem nebylo předat žákům přesný popis budoucnosti, který pochopitelně nemůžeme znát, ale s pomocí relevantních předpovědí a ukázek v nich vzbudit zájem o moderní technologie a nové obory.

Téma besedy pro žáky 9. ročníku, kteří stojí před zásadním rozhodnutím o své budoucnosti a přemýšlejí, kam by měly vést jejich kroky po ukončení základního vzdělávání, pro ně bylo velmi přínosné. Děti se dozvěděly, co jsou to měkké dovednosti. Pochopily, jak důležité jsou pro zaměstnavatele schopnosti a vlastnosti jako kritické myšlení, optimismus, přizpůsobivost, time management, empatie, proaktivita. Žákům bylo vysvětleno, jak mají přistupovat k výběru povolání na základě uplatnění v budoucnosti a jakou pomůcku mohou využít v případě hledání zaměstnání (metoda ZOD- zájmy, oblasti, dovednosti). Paní lektorka zdůraznila, aby děti zohledňovaly své záliby a obor vzdělání při hledání práce. To je důležité také při sestavování strukturovaného životopisu. Při debatě o budoucím povolání se děti s lektorkou také dotkly tématu robotizace či jakési revoluce v oblasti trhu práce, kdy budou určitá povolání nahrazena, nebo dokonce zrychlena díky internetu a sociálním médiím (reklama, atd.). Vzhledem k situaci, kdy děti čeká volba střední školy, byla tato přednáška velice přínosná.  (Mgr. Křížová, Mgr. Slavíková, Bc. Szara)

Mgr. Marie Kaiserová