„Svět je nádherná kniha, ale nemá cenu pro toho, kdo neumí číst.“ Carlo Goldoni
zpět

 

Preventivní den zaměřený na rizikové projevy chování

 

Dne 7. června 2022 proběhl na škole preventivní den zaměřený na rizikové projevy chování. Přednášky, prezentace, zážitkové aktivity i rozhovory byly připraveny pro kolektivy všech tříd.       

Žáci prvních tříd si připomněli pravidla vhodného chování a práci Policie ČR. Společně hovořili o osobním bezpečí, ve skupinové hře vyjadřovali své pocity, uvědomili si význam kamarádství. Nálada byla výborná.

Žáci z druhých tříd se věnovali dopravní výchově, rizikovým sportům, hlavně potápění. Formou her se vzájemně více poznávali. Všem se den líbil a velmi rychle utekl.

Pro žáky ze třetích tříd byla připravena beseda s PČR. Děti si ověřily své znalosti bezpečnosti a ochrany zdraví. Se zdravotní sestřičkou si žáci ujasnili základy zdravovědy, pracovali s pojmem šikana a kamarádství, hráli hry a aktivity pro stmelování kolektivu. Ve 3. B pracovali s pojmem strach.

Ve čtvrtých a pátých třídách proběhla beseda s PČR na téma šikana, aktivita s lektorkami z organizace KARO, zaměřená na vyjádření příjemných a nepříjemných dotyků. V tématu rizikové sporty se žáci zaměřili na bezpečnost při jarních a letních sportech, zvažovali možná rizika, ochranné pomůcky. Hovořili o předcházení úrazům a první pomoci. Věnovali se také tématu internet - kyberprostor, k čemu slouží, jak dodržovat bezpečnost, jak se chránit.

Pro žáky šestých tříd paní Dytrychová připravila interaktivní program na kyberbezpečnost a virtuální realitu, který navazoval na program z dubna. V dalších hodinách se zaměřili na téma poruchy příjmu potravy, připomněli si teorii, shlédli film, poté o něm diskutovali, změřili si a zvážili a vypočítali svůj BMI. Shrnuli zásady zdravé výživy a zdravého životního stylu.

Pro žáky sedmých tříd byla připravena beseda s PČR k trestní odpovědnosti dětí a mládeže. Pedagogové školy si pro žáky připravili téma pomluvy – manipulace.

V osmých třídách bylo velmi pozitivně přijato téma týkající se biologie člověka – rozmnožovací soustavy, pohlavních orgánů a sexuálního rizikového chování. Pozitivně žáci hodnotili prezentaci zaměřenou na dezinformace.

Dalším tématem pro osmé a deváté třídy byla kyberšikana, bezpečí na internetu. Žáci po zhlédnutí filmu živě diskutovali, zamýšleli se nad danou problematikou. 87 % žáků je každý den připojeno k internetu, 39 % tráví na počítači 1-3 hodiny, 36 % více než 3 hodiny.

Žáci devátých tříd se školní psycholožkou mluvili o tématu manipulace. Rozebírali společně, jaké znaky by měla mít zdravá komunikace, jakým způsobem vyjadřujeme zájem o druhého, co je nezdravá komunikace, jak ji rozpoznat a jak následně reagovat.

Pro žáky 6., 8. a 9. ročníku pedagogové připravili téma -vliv kouření a jeho alternativy.

Žáci 6., 7. a 9. ročníku se seznámili s ukázkami netradičních sportů, s pravidly chování a vhodnými ochrannými pomůckami.

Ve všech třídách na 2. stupni proběhly třídnické hodiny zaměřené na vztahy v kolektivu.

V 3. – 5. ročníku žáci vyplnili dotazník, který zjišťoval zkušenost dětí s návykovými látkami, a pracovní list Jak na nás působí ostatní. V 6. – 9. ročníku žáci vyplnili dotazník zaměřený na hodnocení programu primární prevence (kouření užívání alkoholu a jiných návykových látek, šikana apod.). Výsledky dotazníků ukáží, jaká je informovanost žáků o rizikových projevech chování, a pomůžou kvalitně připravit preventivní program pro nový školní rok.