Preventivní den zaměřený na rizikové projevy chování
Dne 7. června 2022 proběhl na škole preventivní den zaměřený na rizikové projevy chování. Přednášky, prezentace, zážitkové aktivity i rozhovory byly připraveny pro kolektivy všech tříd.
Žáci prvních tříd si připomněli pravidla vhodného chování a práci Policie ČR. Společně hovořili o osobním bezpečí, ve skupinové hře vyjadřovali své pocity, uvědomili si význam kamarádství. Nálada byla výborná.
Žáci z druhých tříd se věnovali dopravní výchově, rizikovým sportům, hlavně potápění. Formou her se vzájemně více poznávali. Všem se den líbil a velmi rychle utekl.
Pro žáky ze třetích tříd byla připravena beseda s PČR. Děti si ověřily své znalosti bezpečnosti a ochrany zdraví. Se zdravotní sestřičkou si žáci ujasnili základy zdravovědy, pracovali s pojmem šikana a kamarádství, hráli hry a aktivity pro stmelování kolektivu. Ve 3. B pracovali s pojmem strach.
Ve čtvrtých a pátých třídách proběhla beseda s PČR na téma šikana, aktivita s lektorkami z organizace KARO, zaměřená na vyjádření příjemných a nepříjemných dotyků. V tématu rizikové sporty se žáci zaměřili na bezpečnost při jarních a letních sportech, zvažovali možná rizika, ochranné pomůcky. Hovořili o předcházení úrazům a první pomoci. Věnovali se také tématu internet - kyberprostor, k čemu slouží, jak dodržovat bezpečnost, jak se chránit.
Pro žáky šestých tříd paní Dytrychová připravila interaktivní program na kyberbezpečnost a virtuální realitu, který navazoval na program z dubna. V dalších hodinách se zaměřili na téma poruchy příjmu potravy, připomněli si teorii, shlédli film, poté o něm diskutovali, změřili si a zvážili a vypočítali svůj BMI. Shrnuli zásady zdravé výživy a zdravého životního stylu.
Pro žáky sedmých tříd byla připravena beseda s PČR k trestní odpovědnosti dětí a mládeže. Pedagogové školy si pro žáky připravili téma pomluvy – manipulace.
V osmých třídách bylo velmi pozitivně přijato téma týkající se biologie člověka – rozmnožovací soustavy, pohlavních orgánů a sexuálního rizikového chování. Pozitivně žáci hodnotili prezentaci zaměřenou na dezinformace.
Dalším tématem pro osmé a deváté třídy byla kyberšikana, bezpečí na internetu. Žáci po zhlédnutí filmu živě diskutovali, zamýšleli se nad danou problematikou. 87 % žáků je každý den připojeno k internetu, 39 % tráví na počítači 1-3 hodiny, 36 % více než 3 hodiny.
Žáci devátých tříd se školní psycholožkou mluvili o tématu manipulace. Rozebírali společně, jaké znaky by měla mít zdravá komunikace, jakým způsobem vyjadřujeme zájem o druhého, co je nezdravá komunikace, jak ji rozpoznat a jak následně reagovat.
Pro žáky 6., 8. a 9. ročníku pedagogové připravili téma -vliv kouření a jeho alternativy.
Žáci 6., 7. a 9. ročníku se seznámili s ukázkami netradičních sportů, s pravidly chování a vhodnými ochrannými pomůckami.
Ve všech třídách na 2. stupni proběhly třídnické hodiny zaměřené na vztahy v kolektivu.
V 3. – 5. ročníku žáci vyplnili dotazník, který zjišťoval zkušenost dětí s návykovými látkami, a pracovní list Jak na nás působí ostatní. V 6. – 9. ročníku žáci vyplnili dotazník zaměřený na hodnocení programu primární prevence (kouření užívání alkoholu a jiných návykových látek, šikana apod.). Výsledky dotazníků ukáží, jaká je informovanost žáků o rizikových projevech chování, a pomůžou kvalitně připravit preventivní program pro nový školní rok.