„Svět je nádherná kniha, ale nemá cenu pro toho, kdo neumí číst.“ Carlo Goldoni
zpět

2. února 2023 zorganizoval preventivní tým v tomto školním roce již druhý preventivní den zaměřený na rizikové projevy chování.

prvních třídách se zaměřili na dopravní výchovu a bezpečnost v silničním provozu. Policistka se žáky diskutovala o bezpečnosti chodců a dalších účastníků silničního provozu, děti shlédly video o srážce s chodcem, které je velmi zaujalo a poučilo. V červnu bychom rádi ve spolupráci s PČR připravili pro žáky bezpečnost před letními prázdninami – cyklista a ochranné prvky, pohyb a přechod v silničním provozu v praxi.

Také v druhých třídách proběhla beseda s policistkou o bezpečnosti v silničním provozu. Se studentkami SZŠ hovořili o správném postupu při čištění zubů a mytí rukou. Nechyběli praktické ukázky. S vyučujícími žáci diskutovali o vzájemných vztazích, uváděli kladné a záporné vlastnosti lidí, vyvozovali znaky kamarádství, učili se naslouchat jeden druhému, poznávali více sebe i druhé a vyjadřovali své pocity v kolektivu třídy.

Žáci třetích tříd se zaměřili na rizikové sporty provozované převážně v zimě (bruslení v přírodě, lyžování, snowboarding apod.), připomněli si bezpečnost, ochranné pomůcky a rizika při provozování jednotlivých druhů sportu. Na tyto sporty jsme se zaměřili záměrně, protože po preventivním dni následovaly jarní prázdniny. Dále se žáci společně s třídními učiteli věnovali zdravému životnímu stylu, první pomoci a dopravní výchově, pracovali s pracovním sešitem „Zebra se za tebe nerozhlédne“. Velmi se dětem líbila beseda se zdravotnicí paní Hlebovou (maminkou našeho žáka). Společně hovořili o drobných úrazech, prakticky si vyzkoušeli ošetření drobných poranění a měření krevního tlaku.

Žáci čtvrtých tříd kladně hodnotili besedu se studentkami SZŠ na téma hygiena a čistota. Velké zaujetí našli ve způsobu mytí rukou, kdy jim přístroj ukázal, kolik nečistot jim na rukou zůstává, přitom pravidla pro správné mytí rukou jsou žákům pravidelně připomínána a plakátek se správným postupem visí v každé třídě nad umyvadlem. I ve čtvrtých třídách byla zařazena dopravní výchova, žáci si na názorných ukázkách demonstrovali bezpečný pohyb ve městě. Vyplňováním pracovních listů si žáci upevnili své znalosti z dopravní výchovy.

Také ve čtvrtých a pátých třídách jsme se zaměřili na téma rizikové sporty. Žáci při zvládání náročnějších cvičení podle individuálních schopností a dovedností překonávali svůj strach a obavy.

pátých třídách jsme se zaměřili na sociální sítě a bezpečné chování na internetu. Pro žáky byla připravena webová hra Iterland, která měla žákům zábavnou formou vštípit základy bezpečného chování na internetu. Byla složena ze čtyř základních lekcí, které tvoří jednotlivé minihry. Během cesty se žáci naučí, jak si poradit s hackery, phisery, kyberšikanou nebo sdílením informací na sociálních sítích. V průběhu aktivity bylo ve třídě naprosté ticho a žáci byli velmi soustředění, snažili se projít hru až do konce i přes počáteční neúspěchy. Na konci hry prošel hráč kontrolním testem a mohl získat certifikát o absolvování. Společně s třídními učiteli žáci také hovořili o zdravém životním stylu, vztazích ve třídě a rizikových aktivitách během prázdnin.

V 5. A a v šestých třídách proběhla interaktivní beseda o životním prostředí, kterou připravila paní Dytrychová z projektu Calliditas. Žáci byli seznámeni s pojmem ekologie, se způsoby šetření vodou, elektřinou a plynem. Byl zmíněn dopad uhlíkové stopy a dalších negativních vlivů na naši planetu. Žáci 5. A a 6. A byli aktivní, prokázali v této oblasti široké vědomosti, ale přiznali, že je zatím ne zcela uplatňují v praxi. Žáky 6. B beseda nezaujala, téma pro ně bylo nudné.

šestých třídách bylo zařazeno téma Nadváha a obezita. Aktivita probíhala formou diskuse, žáci byli motivováni připravenými otázkami, které se týkaly vnímání vlastního těla, ohleduplnosti, empatie a obecného vnímání fyzické krásy. Diskutovalo se o vhodném výběru zdravých potravin, porovnávaly se nevhodné s vhodnou alternativou. Žáky téma zajímalo, aktivně diskutovali, uměli zformulovat své názory, informace pro ně byly přínosné. Ve třídě

6. B bylo obtížné řídit diskuzi, žáci zde mají problém se vzájemným respektem. V další hodině žáci se studentkami SZŠ hovořili na téma Zdravé pití. Někteří žáci pijí pravidelně energetické nápoje a považují je za běžnou součást pitného režimu, proto byli upozorněni na pozitivní a negativní důsledky pití těchto nápojů. Při třídnické hodině v 6. A spolupracovali žáci se studenty 1. ročníku SŠ (bývalými žáky naší školy), diskutovali o svých vědomostech a zkušenostech. V 6. B se zaměřili na chování a pravidla komunikace v rámci skupiny.

Žáci sedmých tříd se zaměřili na návykové látky, otevřeně diskutovali o negativech jejich užívání, jejich teoretické znalosti jsou na dobré úrovni. Pro žáky byly připraveny pokusy i praktické ukázky (alkohol, tabák, marihuana, kratom, andělský prach, extrakt THC ve formě želé a cukrovinek). Také shlédli dokument studentů VŠE – Drogy berou duši. Připravený program žáci velmi kladně hodnotili. Další téma se neslo v duchu úvodu do sexuální výchovy – prevence před nechráněným pohlavním stykem v nezletilém věku, seznámení se s pohlavními orgány a typy antikoncepčních přípravků. Žáci si společně připomněli proces dospívání, byly jim zobrazeny a popsány pohlavně rozmnožovací orgány. Obrazový materiál byl využit k názornému zodpovězení dotazů žáků. Žáci tříd 7. A a 7. B byly komunikativní, doptávali se a reagovali i na rozšiřující otázky. Třída 7. C byla odtažitá, na otázky reagovala pomaleji a méně, byla cítit nedůvěra žáků mezi sebou. V další hodině se žáci věnovali pokračování tématu z minulého preventivního dne – spánek. Pracovali se svým denním rozvrhem, hovořili o zdravých návycích pro snadné usínání a dodržování pravidel zdravého spánku, seznámili se s poruchami spánku, jejich projevy a dopady na zdraví. Třídnická hodina v  7. A byla věnována rozvoji komunikačních schopností, řešení konfliktních situací  formou dramatizace. Žáci byli velmi aktivní a kreativní.

            Pro žáky osmých tříd byla připravena beseda se zástupci OSPODu v Sokolově. V úvodu hodiny jim sociální pracovnice vysvětlily zkratku OSPOD, popsaly jeho funkci a svou práci. Poté odpovídaly na různé dotazy žáků, které byly zaměřeny na záškoláctví, pěstounskou péči, možné postihy mladistvých apod. V  dalších hodinách se žáci věnovali tématu zdravotní gramotnost, aktivně pantomimicky, malováním nebo slovním popisem předváděli jednotlivé pojmy. Studentky SZŠ pro žáky připravily informace o návykových látkách, poznávání na obrázcích, test ze znalostí a vědomostí. Ukázalo se, že v této oblasti mají žáci dobré znalosti, přednáška jim nepřinesla nic nového. Při třídnických hodinách žáci hodnotili jednotlivá témata preventivního dne, vyjadřovali své pocity a názory, navrhovali možná řešení a organizaci pro příští preventivní dny.

Do osmých a devátých tříd bylo zařazeno téma Vliv digitálních technologií na naše zdraví. I zde žáci prokázali velmi dobré znalosti, vše jim bylo známé.

Žáci devátých tříd se zúčastnili besedy se zástupkyní policejního sboru, která prezentovala preventivní projekt „Zabraň šikaně, nebuď lhostejný!“ Přednáška se dotkla témat jako je šikana na půdě školy, kyberšikana, zdravý školní kolektiv, možná pomoc obětem, či rady, jak šikanu rozeznat, správně ji označit a kam se obrátit pro pomoc. V dalším tématu se věnovali duševnímu zdraví, kde otevřeně komunikovali a spolupracovali. V tématu závislosti na nikotinových a tabákových výrobcích si žáci ujasnili rozdíly mezi tabákovými výrobky, icos cigaretami a nikotinovými sáčky. Připomněli si vliv kouření na zdraví člověka, nejvíce je zajímal vliv kouření v těhotenství. Při tématu „Volba povolání“ žáci hovořili o přihláškách na střední školy, přijímacích řízeních a zápisových lístcích. Dotkli se i pojmů informace a dezinformace v médiích. Třídnické hodiny byly věnovány sebehodnocení a zpětné vazbě na preventivní den.

 

                                                                                              Mgr. Marie Kaiserová

                                                                                              metodik prevence