„Svět je nádherná kniha, ale nemá cenu pro toho, kdo neumí číst.“ Carlo Goldoni
zpět

 

Preventivní den 16. listopadu 2023

 

Tento den byl zaměřen na rozvoj dovedností pro život, žáci v různých aktivitách rozvíjeli dovednosti sebeovlivnění a sociální dovednosti.

 

prvních třídách se zaměřili na rizikové chování při sportu, kolektivní spolupráci a ohleduplnost. Během dne se věnovali tématům emocí, třídního klimatu a spolupráce ve třídách.

Ve třídě 2. A se žáci věnovali tématu kamarádství. Děti hovořily o tom, jaké vlastnosti by měl mít dobrý kamarád, vytvořily si třídní pětilístek, zahrály si hry Na důvěru a Poznáš kamaráda. Ve třídě 2. B si žáci zopakovali třídní pravidla, názorně si ukazovali, proč se musí dodržovat, a pravidla si zahráli. V další části pracovali s pohádkou o kamarádství a přátelství.

 

Žáci třetího, čtvrtého a pátého ročníku pracovali ve smíšených skupinách ve dvou blocích na různých tématech, na která se předem přihlásili. 

V tématu „Vím, co jsou emoce?“ hovořili o radosti, zlosti, strachu, smutku, překvapení a znechucení. Vyjadřovali své pocity malbou, slovy i pantomimicky.

I v tématu „Umím vyjádřit své pocity kresbou, malbou?“ mluvili žáci o základních emocích. Kresbou vyjadřovali kladné i záporné emoce.

„Zdravé sebevědomí“ Žáci pomocí přídavných jmen vyjadřovali, jaký jsem, jaký mohu být. V aktivitě Má ruka vytvářeli svou charakteristiku, v aktivitě To jsem já se snažili vyjádřit své přednosti a ostatní pak hádali, o koho jde.

V tématu „Zdravý životní styl“ si žáci zopakovali, co vše se zahrnuje do zdravého životního stylu (zdravé stravování, pohyb, dobrá nálada a pozitivní přístup, trávení volného času a spánek). Děti hrály aktivity spojené se slovní zásobou v anglickém jazyce.

„Vliv reklamy na naše chování“ Také zde žáci hovořili o zdravém stravování a pití, také o tom, co nám škodí. Dozvěděli se něco málo o historii reklamy, na příkladech si ukázali, co je pozitivní a negativní reklama.

„Zvládnu fyzickou zátěž?“  Zde se žáci nejdříve seznámili s riziky při sportování, s ochrannými pomůckami, byli upozorněni na rizika neznámého prostředí. Shlédli výukové video BESIP. Ve druhé části si prakticky v přírodě vyzkoušeli zdolávání volného prostoru pomocí vodorovně ukotveného horolezeckého lana a využívání jištění.

Také v tématu „Bezpečnost při rizikových sportech“ se hovořilo o různých rizikových sportech, jak je pro daný sport důležité vybavení, zdravotní stav, bezpečnost a případně i odborné vedení. Poté se více seznámili s potápěním.

„Využití umělé inteligence k řešení problémů“ Ve sdílené prezentaci se žáci seznámili s tím, co je AI, jak sní pracovat, jak ji používat. Pak si psali s AI, tvořili tabulky a kvízy s AI.

 

Také žáci šestého, sedmého a osmého ročníku pracovali ve smíšených skupinách ve dvou blocích na různých tématech, na která se předem přihlásili.

„Bezpečnost při rizikových sportech“ Zde se žáci nejdříve seznámili s riziky při sportování, s ochrannými pomůckami, byli upozorněni na rizika neznámého prostředí. Připomněli si pravidla bezpečné jízdy na kole, koloběžce, in-line bruslích a skateboardu, také bezpečnost při plavání ve volné vodě a při skocích do vody. Shlédli instruktážní videa BESIP. Ve druhé části si prakticky v přírodě vyzkoušeli zdolávání volného prostoru pomocí vodorovně ukotveného horolezeckého lana a využívání jištění.

„Jak čelit nabídce návykových látek?“  V první části tohoto tématu si žáci pomocí prezentace zopakovali důležité pojmy týkající se návykových látek. Přiblížili si některé, ve společnosti hojně užívané návykové látky, a vysvětlili si jejich vliv na zdraví člověka. Ve druhé části žáci sdíleli zkušenosti s některými látkami, povídali si o způsobech vyhnutí se kontaktu s nimi. V závěru měli možnost sledovat příběhy a pády několika závislých osob v dokumentu Drogy berou duši.

„Organizace volného času“ Žáci sestavovali svůj týdenní plán a denní rozvrh, přemýšleli o tom, čeho by chtěli dosáhnout.

„Co je stres a jak ho řešit?“  Žáci hovořili o tom, co pro ně stres znamená, co všechno může ovlivňovat, jaké stresové situace sami zažili. Vyzkoušeli si různá relaxační cvičení s vizualizací, relaxovali při hudbě, vyvodili si tipy, jak by mohli stresu předcházet.

V tématu„Jak správně komunikovat?“ žáci v kruhu diskutovali a rozebírali různé příklady komunikace, poté shlédli ukázku řeč lidského těla.

„Co je asertivita a umím být asertivní?“ Toto téma nebylo žákům moc známé, mnozí nevěděli, co si pod ním představit, nebo s čím ho spojit. Nejdříve si proto vysvětlili význam slova asertivita, jaké chování je typické pro asertivního člověka, jaké má toto chování výhody. Předvedením krátkých situací si ukázali deset asertivních pravidel. Ve skupinách žáci předváděli různé reakce na konkrétní situace. V závěru si vyplnili a vyhodnotili test „Jsem asertivní?“

„Jsem spokojený se svým tělem?“ V první části žáci ve skupinách vytvářeli koláž, která prezentovala ideál krásy opačného pohlaví. Poté proběhla prezentace koláží a diskuze o mediálním obrazukrásy, otázkách zdraví, přirozené krásy, vnitřní krásy apod. Pak následovala aktivita „ano/ne“, kdy žáci odpovídali na otázky, které se týkaly vnímání těla svého i ostatních, tolerance k odlišnostem, empatie apod.

„Proč jespánek důležitý?“Žáci byli seznámeni s fázemi spánku, jejich funkcemi. Diskutovali o čase usínání, denních rituálech, vhodným filmem, činností či hudbou před usnutím. Mnoho žáků uvedlo, že chodí často spát po půlnoci i ve všední den, pak jsou ve škole velmi nesoustředění.

„Zdravé sebevědomí“ – Na fotografiích slavných osobností si žáci ukázali jejich určité fyzické nedostatky a je jen otázka sebevědomí a sebejistoty s tím žít. Poté si sdělovali své zkušenosti a obavy. V závěru jim vyučující sdělila vlastní zkušenost se sebevědomím a kladla důraz na to, že mít zdravé sebevědomí je proces učení se mít sebe sama ráda a vážit si sebe.

„Jak čelit tlaku (negativní reklamě) v médiích?“ Žáci si na praktických ukázkách ukázali vliv reklamy na naše chování. Sami si vyzkoušeli vytvořit reklamu.

V tématu „Zdravý životní styl“ byli žáci seznámeni s tímto pojmem jako vzájemným propojením tělesné a duševní pohody. Společně hovořili o stresu, a jak se sním vyrovnat. Luštili křížovku, vytvářeli myšlenkovou mapu, potravinovou pyramidu, poznávali cizokrajné druhy ovoce. Měli možnost změřit si krevní tlak a tep, použít tukoměr a osobní váhu a svoje hodnoty vyhledat v informační tabulce a zhodnotit svůj stav.

„Naše emoce a jak je ovládat?“ V tomto tématu žáci pracovali se slovy, která popisují pocity, pantomimicky vyjadřovali různé emoce, shlédli video, jak slova a činy mohou ovlivnit naše emoce. Hovořili o spínačích vzteku, jaké jsou fyzické reakce na vztek, jak jej ovládat.

 

Pedagogové velmi kladně hodnotili zapojení žáků devátého ročníku, kteří byli ve dvojicích zapojeni do všech pracovních skupin na 1. i 2. stupni. Žáci si vyzkoušeli vrstevnické učení, pomáhali, spolupracovali, aktivně se zapojili do jednotlivých aktivit.

V závěru dne proběhly ve třídách třídnické hodiny, kdy žáci zhodnotili preventivní den, řešili třídnické záležitosti, společně plánovali další akce, rozvíjeli vzájemné pozitivní vztahy.